قریشی- طالبان-خود-تصمیم-نهایی-را-می‌گیرند

وزیر خارجه‌ی پاکستان می‌گوید که ما در راستای قانع کردن طالبان برای ادامه‌ی گفت‌وگوهای صلح تلاش می‌کنیم، اما تصمیم نهایی با خود آن‌ها است.

به گزارش افغان نیوز: شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان روز دوشنبه (۳۰ حمل) در مصاحبه‌ با رویترز، گفت: «ما از طالبان می‌خواهیم که به تعامل شان در روند صلح ادامه دهند و تلاش می‌کنیم آن‌ها را برای موفقیت روند صلح قانع کنیم، اما آن‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند.»

وی افزود؛ گروه طالبان در هدف اصلی اش که خروج نیروهای خارجی بود، موفق شده و در حال حاضر نیز باید به اعلام خروج سربازان امریکایی در ماه سپتمبر انعطاف نشان دهد.

آقای قریشی، هشدار داد که اگر روند صلح در بن‌بست باقی بماند، افغانستان به جنگ داخلی سوق داده خواهد شد و میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور، راه مهاجرت را پیش خواهند گرفت.

هرچند قرار بود بر اساس توافق‌نامه‌ی قطر، روند خروج سربازان خارجی از افغانستان تا ماه می سال روان میلادی تکمیل شود؛ اما اخیرا جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، گفته است که روند خروج سربازان این کشور از افغانستان، در ماه می آغاز و تا یازدهم سپتمبر تکمیل خواهد شد. 

از سویی هم، ناتو نیز اعلام کرده که هم‌زمان با امریکا، سربازانش را از افغانستان خارج می‌کند.

اما گروه طالبان ایالات متحده را به نقض توافق‌نامه‌ی قطر متهم کرده و گفته که مسئولیت عواقب این کار به دوش امریکا خواهد بود.

این گروه گفته است که اگر نیروهای خارجی به گونه‌ی کامل از افغانستان خارج نشوند، در نشست‌های مرتبط با روند صلح شرکت نخواهد کرد.

این در حالی است که تا چهار روز دیگر (۲۴ اپریل)، شهر استانبول ترکیه میزبان گفت‌وگوهای صلح افغانستان می‌باشد. این نشست، ده روزه بوده و در آن، در باره‌ی حکومت آینده‌ی افغانستان بحث خواهد شد.

قریشی: طالبان خود تصمیم نهایی را می‌گیرند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد